خليك قطر

خليك قطر
معظم الناس بتتشجع وسط بعض... يلا نروح الجيم بتروح.. ما تيجي نراجع قرءان بتتشجع... تعالوا نعمل مشروع كذا.. ما تيجي نبدأ نقرأ كذا... وجودها مع حد تاني بيشجعها وده طبيعي جدا ومفيهوش أي عيب طبعا بالعكس! شيء عظيم اننا نشجع بعض ‪

بس التحدي فعلا اللي بيبين عزيمتك وقوتك وإيمانك باللي انت بتعمله هو إنك تعمله وتثابر عليه حتى لو لوحدك... إنك تفضل تروح الجيم أو تقرأ الكتاب أو تبدأ وتكمل الدراسة أو المشروع أو أي حاجة مهمة في حياتك حتى لو كل اللي حواليك مخستعين!

هتلاقي صحابك في الأول بيقولوا لك خدنا على جناحك يا عم.. شجعني معاك.. كلام من هذا القبيل... وأنا شايفة إنه الصح إنك تشجعه وتنصحه وتحمسه وكل ده بس ماتقفش كتير.. خليك زي القطر! القطر بيقف في محطات عشان الناس تركب.. بيوضح بالظبط هو رايح فين.. بيعمل صفارة إنه هيبدأ يتحرك بس في الاخر؟ بيمشي!
الناس الجد بس هما اللي بيركبوا... لو القطر فضل مستني كل واحد بحججه وبظروفه مش هيتحرك عمره.. وده مابيحصلش! ده حتى لو محدش ركب خالص.. القطر برضه هيمشي! محدش بيقفش على القطر إنه مشي ومستَنهوش لأن كلنا عارفين إنه قطر مش سواق شخصي بتاعنا!
بالتالي صحابك المكسلين هيتعودوا بعد شوية إنك موتور مكمل بيهم أو من غيرهم.. وده هيخليهم يتلحلحوا عشان يكونوا معاك! ثقافِة "عايز حد يشجعني" في كل حاجة دي.. وثقافِة "تعالى نام جنبي عشان أنا مكسل اقوم" دي ثقافَة معوِقة جداً وفهم عقيم للصحوبية للأسف

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published